Cikk: Az edzésnapló haszna

2017.07.04

Az edzéseim dokumentálása nekem már kezdetektől fogva természetesnek tűnt, nem tudom, lehet, hogy a tanulmányaimból kifolyólag ("minden gazdasági eseményt könyvelni kell"). :) Bár érdekes visszanézni, volt olyan évem, ahol összesen három sziget-kör futás van rögzítve... És nem azért, mert elhanyagoltam volna az edzésnaplót... :D

Az edzések dokumentálásának több előnye is van.

1. Ok-okozati összefüggések, következtetések levonása. Ez "kezdő" sportolóként még nem sokat jelent, de tapasztalással észre fogod venni az összefüggéseket a lejegyzett számok és a teljesítményed között. Túl rosszul megy az edzés mostanában? Túl jól megy az edzés mostanában? A miértekre ott a válasz az edzésnaplóban. És ha megtalálod, akkor tudsz az edzéseken módosítani, hogy legközelebb elkerüld a nem kívánt állapotot, vagy éppen "belefuss" a kívánt állapotba.

2. Az edzésnapló nem köntörfalaz. Ez ugyan az 1-es ponthoz kapcsolódik, de külön vettem. Edzőként tapasztaltam, és más edzőtől is hallottam, hogy a vendégek gyakran az edzés-módszerre vagy az edzőre fogják amiért nem fejlődnek. Ha mindenki lejegyezné edzéseit, akkor lehet eltűnne ez a szokás... Az edzésnapló könyörtelen, egyenesen a szemedbe mondja, hogy miért nem fejlődsz. Úgy érzed, hogy apad a kondíciód, és kezd visszajönni az úszógumi? Nem bírsz lenyomni 5 fekvőtámaszt, pedig tavaly már 10 is ment? Miért van ez? Az edzésnapló válasza: ebben a hónapban csak háromszor voltál edzésen, és akkor is csak félgőzzel dolgoztál...

3. Az edzésnapló motivál. A számok, vagy éppen az "érzetek" leírása rendszeresen, minden edzés után tisztán mutatják fejlődésed. És mi tudna jobban motiválni, mint látni a fejlődésed??!! Nyílván mindenki azt szeretné, ha a fejlődés tükörben is látható legyen, de ahhoz sokkal több idő kell. A szervezet összetételének (izom-zsír arány) változásához hónapokra, vagy akár 1-2 évre is szükség van. Viszont teljesítmény már az első időben drasztikusan javulhat. És ezt az edzésnapló megvilágítja számodra!

A lényeg: az edzésnapló kiváló útmutató és mankó. Nálunk, a harcművészeti egyesületnél például az első vizsgára csak bizonyos edzés-óraszám után bocsátható a gyakorló egyén, mivel tapasztalatok alapján ennyi idő kell, hogy beérjen a tudás.

Hogyan nézzen ki az edzésnapló?

Minden sportnak megvannak a saját indikátor-számai, amelyekből következtethető a teljesítmény alakulása. Ezeket érdemes lejegyezni. Nálam például a futásnál: táv, szint, idő, átlagpulzus. Ezekből több jelzőszámot is lehet számolni, pl.: sebesség (táv/idő), terep-nehézség (szint/táv), stb.

Az edzésnaplónak nem feltétlen csak az edzésekhez kapcsolódó számokat kell tartalmaznia. Hanem például a regenerációval vagy akár az étkezésekkel kapcsolatos megjegyzéseket is. Lehet ez akár egy "életmód-napló". Időnként lejegyezheted a fizikai állapotodat is (súly, testzsír-arány, haskörfogat, stb.)

Az edzésnapló negatív hatása

Egy dologra azért érdemes odafigyelni! Ne vessz el a számokban! Ha folyamatosan azt figyeled, hogy az idő haladtával jobban és jobban teljesíts, akkor könnyen teljesítménykényszeres szenvedésbe csaphat át az élvezetből végzett sportolás. Az elsődleges cél mindig az jó érzet és az egészség maradjon!

A végére pedig a saját edzésnapló összefoglalója 2017. első félévén viszonylatában

Futás

- Futások száma: 49 alkalom

- Megtett táv: 906,7 km

- Megtett szint: 30 174 m

- Futással töltött idő: 128 óra 37 perc 21 másodperc

Egyéb edzés

- Kungfu magánedzés (mesterekkel): 25 óra

- Taekwondo magánedzés (mesterrel): 17 óra

- Kereszt erőnléti-edzés: 17 óra

Betegség, sérülés

- Fejfájós, hasmenéses nyavalya februárban, szerencsére 48 órán belül elmúlt

- Húzódás a bal combhajlítómban májusban, 3 napig fájt

- Vízhólyagok, lábujj-sérülés az UTH-n, 3 nap múlva teljesen elmúlt

Regeneráció

- Gyógyfürdő, szauna: 11 alkalom, alkalmanként 3-4 óra

- Délutáni alvás hétköznap: 43 alkalom, alkalmanként 1-1,5 óra

- SMR hengeres masszázs, nyújtás: többnyire minden nap

Fizikai kondíció az időszak végén

- Testtömeg: 76 kg

- Testzsír-arány: 13,8 %

- Érzet: magas energia-érzet, dinamikus lábizmok, jó koncentrációs állapot